Carmencita Rockefeller – Princess of Japan

10084598793

Musikaliskt lysande Carmencita Rockefeller

Musikalen ”Carmencita Rockefeller” bjuder på en sann bedrägerihistoria. Den förtjänar att lyftas fram på en svensk musikalscen där många väljer den enkla vägen med säkra klassiker och jukebox-musikaler.

Carmencita_960x610

 

Historiens tvära kast bereder marken för musikaliska utflykter: från pop, rock och country till klassiska musikalballader och en pastisch på en afrikansk stamsång. Man kan ana lite Sondheim och Bacharach i några sånger, allt elegant utfört och med en omedelbar attraktionskraft.

644x429(ByMaxScale_TopLeft_Transparent_True_True_Undefined)

Om Carmencita Rockefeller

– Manus, sångtexter och regi: Rikard Bergqvist
– Musik: Martin Östergren, Mathias Venge och Sara Jangfeldt
– Koregrafi: Camilla Ekelöf
– Scenografi, Kostym: Tomas Sjöstedt
– Ljusdesign: Joakim Brink
– Huvudrollen som Carmencita spelas av Anna-Maria Hallgarn, och rollen som hennes älskare Åke av Rolf Lydahl.
– Föreställningen är ursprungligen ett beställningsverk från Malmö Opera, uruppfördes i samarbete med Helsingborgs Stadsteater och vidareutvecklades av Göteborgsoperan.
– Carmencita Rockefeller hade urpremiär den 9/2 2013 på Helsingborgs Stadsteater i samarbete med Malmö Opera. Efter turné i Sydsverige inklusive Malmö Operas stora scen, har föreställningen satts upp av Göteborgsoperan där den spelats ett trettiotal gånger både som turné och på stora scenen under 2013-2014.

carmencita1

Carmencita var verksam i slutet av 1970-talet, då hon nästlade sig in i samhällets toppskikt genom att säga sig tillhöra den amerikanska finansfamiljen Rockefeller. Hon påstod sig dessutom vara barnbarn till den japanske kejsaren Hirohito, hjärnkirurg och världsberömd cancerforskare som löst sjukdomens gåta och botat sig själv. Carmencita iscensatte maskeraden med hjälp av sin man, som utgav sig för att vara hennes bror Bing Rockefeller, fyrstjärnig general och chef för CIA i Europa. I själva verket var han kock på en lunchrestaurang. När bluffen uppdagades efter sju år blev paret åtalade men fick bara villkorliga domar eftersom det ansågs att de inte varit ute efter ekonomisk vinning. Det de sökte var spänning och verklighetsflykt.

carmencita3
Rikard Bergqvist har utgått från en av de lurade, den reservofficer som till slut stämde hårfrisörskan för bedrägeri. I pjäsen kallas han Åke.
– Jag ville skildra möten med människor som hon ljög ihop detta för. Det är ur Åkes synvinkel vi berättar historien.
I musikalen, som ingår i Malmö operas turnéprogram, spelas Åke av Rolf Lydahl och Carmencita Rockefeller av Anna-Maria Hallgarn.
Rikard Bergqvist började arbeta med manuset för tre år sedan. Han har inte sökt kontakt med vare sig hårfrisörskan eller några andra inblandade och han har inte heller läst rättegångsprotokoll eller några andra handlingar.
– Jag har inte velat bli låst av kontakter eller förhörsprotokoll, jag ville vara fri att berätta den historia jag har fått höra. Pjäsen är baserad på händelserna och karaktärerna, men det är också en produkt av min fantasi. Det här är en musikal – med dans, sång och underhållning.
smerti

Det är en väl synkroniserad ensemble och både musik och koreografi används, i alla fall oftast, i lagom doser. Carmencita själv, Anna-Maria Hallgarn, gör fint ifrån sig, även om historien kunde ha breddats. Vi får inte veta något om hennes egentliga liv, heller inget alls om Åkes, eller de andra som så blåögt lät sig förföras av Carmencita. Således tar det ett tag innan det blir någon egentlig dramatik på scenen, och när den väl inträder, så försvinner den lika hastigt. Även om jag tror att historien om Carmencita kräver tal­teatern för att att få fram alla skikten, så är det kanske så att den sanna historien om denne sol-och-vårare trotsar varje konstnärlig genre.

carmencita7
index
Comments are closed.
Back To Top